Mag Hij jouw hart breken?

Als tiener zong ik onderstaand nummer regelmatig uit volle borst mee. Het was één van mijn favoriete nummers. Lange tijd zong ik het zonder er echt bij na te denken. Totdat een zin er uit begon te springen. ‘Break my heart for what breaks yours’. Ik werd me steeds meer bewust van wat ik zong. Van een lied werd het een gebed. Een kort, maar bovenal een eerlijk en schurend gebed.

Heal my heart and make it clean
Open up my eyes to the things unseen
Show me how to love like You have loved me
Break my heart for what breaks Yours
Everything I am for Your kingdom’s cause
As I walk from earth into eternity

Breek mijn hart voor wat Uw hart breekt. Auw. Pijnlijk. Want wat zal Gods hart eigenlijk breken? En wat ga ik daar dan van voelen? Want dat ik er iets van ga voelen is zo goed als zeker. Het bidden van ‘Breek mijn hart voor wat Uw hart breekt’ gaat waarschijnlijk pijn doen. Het laat me mogelijk nadenken over wat Gods hart breekt. Het laat me waarschijnlijk inzien dat Gods hart niet alleen breekt over de ‘arme kindjes in Afrika’, maar ook over de straatkrant-verkoper die niemand ziet staan. Over dat meisje dat elke keer alleen staat omdat ze ‘anders’ is. De jongen die gepest wordt vanwege zijn geloof. Die oude mevrouw bij wie eenzaamheid de grootste vriend is geworden.

Het gebed zal me keihard gaan confronteren. Het zal me laten voelen wat ik niet doe. Maar wat ik wel zou moeten doen. Het zal me laten zien dat wat ik nog niet zie. Dat mijn ‘ik’ plaats moet maken voor een ‘wij’ en misschien zelfs wel voor een ‘zij’. En wat God belangrijk vindt komt dan boven mijn eigen belang te staan. Hoogstwaarschijnlijk gaat het zelfs betekenen dat ik moet gaan delen. Of misschien zelfs wel erger: enkel geven, zonder te delen in dat wat ik geef. Mogelijk vindt er een dalende populariteit plaats van mijn ‘ik’. Gaan mensen er iets van vinden. Krijg ik vragen. Positief, maar waarschijnlijk ook negatief. Wordt ik een gedeeld mikpunt. Een mikpunt omdat ik weiger niet te zien, wie niet gezien worden. Alles voor Uw Koninkrijk? Durf ik dat wel?

Gelukkig verplicht God me niet om dit gebed te bidden. Ik kan het ook niet doen en waarschijnlijk vindt Hij dat prima. Maar er ontstaat wel een conflict. Een conflict in mijn ‘christelijke ik’. In de ‘ik’ die meer op Jezus wil gaan lijken. Op Hem die de ander altijd boven zichzelf stelde. Die de mensen zag die niemand zag. Die uiteindelijk letterlijk het mikpunt werd voor de ander. Want eerlijk: was ‘break my heart for what breaks yours’ niet Jezus’ grootste gebed?

‘Vader, als u het wilt, neem dan deze beker van mij weg. Maar laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren.’

-Lucas 22:42-

Ik hoop dat jij, net als ik, dit gebed durft te bidden. Misschien niet elke dag. Maar zo nu en dan. Misschien wel al zingende. Maar bovenal hoop ik dat je jouw hart laat raken. Raken voor dat wat Gods hart raakt in deze wereld. Dat je al biddend in actie zult komen. Want zingen en bidden, gaan vaak ook samen met doen. Zeker als we meer op Jezus willen gaan lijken!

2 gedachtes over “Mag Hij jouw hart breken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s